Hoe kan ik de energiekosten van mijn kerkgebouw verlagen?

Door: Aart-Jan Schot

De energierekening is op dit moment hoog. Wij kunnen ons voorstellen dat u deze zo laag mogelijk wil houden, maar tegelijkertijd een comfortabel binnenklimaat voor bezoekers wilt kunnen behouden. Energiebesparing kan op vele manieren en is uiteraard sterk afhankelijk van de situatie: het gebruik van het gebouw, staat van het gebouw, historische kenmerken en de al genomen maatregelen. In grote lijnen adviseren de consultants en ingenieurs van adviesbureau DWA de volgende maatregelen en overwegingen:

• Isoleer uw gebouw goed, dit kan tot 30% besparen:
    • Dakisolatie
    • Glas: HR++, HR+++ of voor- en achterzetbeglazing
    • Kierdichting om tocht en warmteverlies te verminderen
    • Compartimentering: door ruimten af te scheiden (bijvoorbeeld met glas), worden ruimtes kleiner en beter te verwarmen
  • Gezonde binnenlucht door balansventilatie
    • Toevoer van voldoende frisse lucht: frisse lucht verwarmen kost minder energie
    • Mechanische ventilatie met warmteterugwinning met optie voor koeling
    • Aardgasvrij verwarmen en koelen met een warmtepomp
  • Aardgasvrije (tussen)oplossingen:
    • Warmtepompen, zoals luchtwarmtepomp of bodemgekoppelde warmtepomp
    • Hybride oplossingen, zoals een warmtepomp met een ketel om de piekvraag op te vangen
    • Zonnepanelen om eigen duurzame stroom op te wekken. Eventueel als kerkgemeenschap gezamenlijk aan te schaffen en als duurzaam project voor de toekomst op te zetten.

Bekijk het webinar ‘Quick wins in energiebesparing’ voor meer energiebesparende maatregelen. Neem voor advies op maat of meer informatie contact op met DWA.

Aart-Jan Schot

Communicatieadviseur bij DWA
Als Senior (project)manager en Adviseur installatietechniek en duurzaamheid houdt Aart-Jan zich bezig met de verduurzaming van onder andere kerkelijk vastgoed. Van nieuwbouw tot monumentaal vastgoed. Samen met het kerkbestuur en andere betrokkenen kijkt Aart-Jan en waar kansen liggen voor verduurzaming. Uiteindelijk werkt hij toe naar een duurzaam kerkgebouw, met lagere energiekosten en een comfortabel binnenklimaat.