Onze overheid vraagt ons om mee te doen met het opstellen van een kerkenvisie. Is dit verstandig?

Door: Alwin Kaashoek

In veel gemeenten wordt een kerkenvisie opgesteld. In de meeste gevallen worden de kerken daar direct bij betrokken. De rol en de inzet die van de kerken wordt gevraagd verschilt per gemeente. Of u nu te maken hebt met krimp of met groei, in beide gevallen is het van belang dat u uw stem laat horen. Deze visie gaat namelijk over de kerkgebouwen.

Wat er precies opgeschreven gaat worden verschilt ook per gemeente, maar dat maakt niet uit. Allereerst is het belangrijk om een warm contact te hebben met uw gemeente. Dit kan handig zijn in het geval er iets speelt rond de gebouwen, maar ook op allerlei sociaal-maatschappelijk vlak. Verder is het heel fijn voor u om te weten wat de gedachten van de gemeente zijn en andersom voor de gemeente om te weten wat uw gedachten en verwachtingen zijn richting toekomst. Daarnaast is het mooi om als geloofsgemeenschappen onderling elkaar te ontmoeten in een setting die nieuw is.

Juist door het onderlinge contact tussen kerken en gemeenten kunnen de verwachtingen over en weer worden uitgesproken. Mede daardoor kunt u bij ingrijpender gebouwvraagstukken de juiste route bewandelen en verrassingen in het proces voorkomen.

Alwin Kaashoek

Strategisch adviseur bij KAAder kerkadvies
Van origine is Alwin Kaashoek architect en stedenbouwkundige. Hij heeft een lange ervaring opgedaan met ontwerpen en adviseren bij vastgoedvraagstukken, zowel vanuit de kant van ‘de markt’ als vanuit de kant van de overheid. Via zijn persoonlijke betrokkenheid op en bestuurlijke ervaring in de kerk is hij in het religieus vastgoed terechtgekomen. Al meer dan 10 jaar adviseert hij religieuze genootschappen bij vragen rondom het vastgoed, ongeacht de denominatie, ongeacht de locatie. De aard van de vraagstukken varieert, maar heeft in de meeste gevallen te maken met krimp.

“Het liefst kom ik aan boord op het moment dat de gebouweigenaar niet meer weet wat hij moet doen. Juist vanuit mijn manier van denken als ontwerper ben ik in staat om nieuw perspectief te bieden waar dat niet meer lijkt te zijn en te adviseren over de te zetten stappen.”