Heeft u 2 systemen nodig als u zowel spraak als muziek wil versterken in uw kerk?

Door: Joost de Visser

Vroeger werden er vaak 2 systemen toegepast. Een 100v spraak systeem wat ontworpen is voor het versterken van spraak en niet voor muziek. En een los systeem wat ontworpen is voor de reproductie van muziek.
Om muziek te kunnen versterken heeft een luidspreker voldoende kracht en oppervlakte nodig om de lagere tonen en meer dynamische geluiden te reproduceren.
Een stem zit in de regel tussen de 250hz en 4000hz. Muziek heeft een veel meer dynamisch bereik wat al kan beginnen vanaf 60hz tot 10000hz.

Het nadeel van deze 2 systemen is en was dat er meerdere luidsprekers hangen; vaak een mooie slanke witte kolom luidspreker voor spraak en een grotere zwartere luidspreker voor de muziek. Vaak werden de muzieksystemen los neergezet als er muziek nodig was en dit zorgde voor losse kabels over de grond en een niet netjes uitziend liturgisch centrum.

De afgelopen jaren heeft Schaapsound veel spraak-muziek luidsprekers geplaatst; een combinatie systeem.

Door de unieke verdeling van frequenties in de luidspreker kan de luidspreker zowel de spraak ALS de muziekfrequenties weergeven. In de spraak-muziek luidspreker zitten bijvoorbeeld wel 12 x een 4 inch laag/ middentonen luidspreker en 24 hoge tonen luidsprekers.
Elke luidspreker heeft zijn eigen frequentiegebied waardoor met meerdere kleine luidsprekers een grote luidspreker wordt gecreëerd zoals dit het geval is met muziekluidsprekers. (het luidspreker oppervlak van meerdere 4 inch luidspreker is gelijk aan het oppervlak van een 12 inch luidspreker zoals in de grotere muziek luidsprekers)

Naast het gebruiken van 1 type luidspreker is het gebruik van een DSP ook aan te raden.
Een DSP is een Digitale Signaal Processor; hierop worden de microfoons, mixer en pc, cd speler enz. op aangesloten. Op de uitgangen komen alle luidsprekers, de ringleiding, opname enz. Doordat alles centraal is aangesloten kan er ook een mooie mix worden gemaakt van de muziekgroep en de sfeer microfoon. Dit om een goede mix te maken voor de mensen thuis. Bij 2 losse systemen (spraak + muziek) is het moeilijk om de muziekgroep goed weer te geven op de uitzending.

Joost de Visser

Audiovisueel expert bij Schaapsound
Binnen Schaapsound ben ik werkzaam als adviseur op het gebied van audio, video, verlichting en netwerkoplossingen.

Ruim 20 jaar ben ik werkzaam in de audiovisuele branche; de eerste negen jaar als adviseur bij een importeur en nu alweer elf jaar bij Schaapsound. Als lid van de Hervormde gemeente van Harmelen doe ik de nodige activiteiten: na zes jaar kerkrentmeester nu actief met de muziek, maar ook als techneut en webmaster.

In de twintig jaar dat ik werkzaam ben in de audiovisuele branche is er veel veranderd. Ik zag de focus verschuiven van groot, technisch en uitgebreid naar compact, eenvoudig en functioneel.

De tijd dat elke kerk kon beschikken over een multimediateam of technicus is wel voorbij. Bediening wordt nu vaker gedaan door vrijwilligers die best enthousiast zijn maar niet altijd technisch onderlegd.

Voor Schaapsound is de uitdaging om de uitgebreide audio- en video wensen zo eenvoudig mogelijk bedienbaar te maken. Dus de complete bediening via een compact touchscreen. Daar maken we mooie apps voor! Zodat naar wens ook de uitgebreide functies beschikbaar voor de technische mensen zodat deze zich ook thuis voelen bij een Schaapsound installatie.